Ekonomist

Zaustavljanje?

Home / Mišljenja & Analize / Zaustavljanje?

Podaci izvršenja budžeta za prvi kvartal 2025. godine (GDDS 03-2025;  https://www.gov.me/clanak/izvjestaj-o-izvrsenju-budzeta-crne-gore-mart-2025-godine) ne mogu više ukrivati sistemske rizike, kreirane od najneznavenije Vlade Crne Gore.

Javni prihodi na svim pozicijama izvršenja u januaru su bili na nivou 100% planiranih zaprimanja, što je statistički-više-no-nemoguća situacija. Po istom tragu, za tri mjeseca (do 28-og marta) se prikupilo PDV-a tačno koliko je planirano (€282 mil), što nanovo ne predstavlja ohrabrujući indikator. Priprema sezone je odavno zaokružena. Crnogorska privreda ne može da čeka nesposobne ministre da se nakane da čine ono što im je rabota.

Deficit je pregolem (€63,9 mil). Godinu ranije je bio značajno manji (€7,7 mil). U vezi sa ovom crvenom lampicom koja blinka na uzbunu, iz MF-a spin glasi: “Uzimajući u obzir ostvarene prihode i rashode, u prva tri mjeseca 2025. godine ostvaren je deficit budžeta u iznosu od 63,9 mil. €, odnosno na nivou od 0,8% procijenjenog BDP-a, što je za 56,9 mil. € bolje ostvarenje od plana koji predviđa ostvarenje deficita od 120,8 mil. €.“ Armije PR-tetica spremnih da ispune svakojake neistinitosti nominalnog ministra finansija, ne mogu sakriti paničnost, koja vrišti iz citiranih rečenica.

 

Na primarnom nivou (bez izdvajanja za kamate) deficit je €32,3 mil, što je petorostruko pogoršanje kad se poredi sa prošlom godinom, kad se iskazao diskretni suficit (€7 mil). Znači, tokom prvog kvartala izvršenja budžeta, najnekompetentnija Vlada CG konačno je samoizgubila litijaški-stečeno-“pravo“ da se df-spajkijevci galamdžijski ukrivaju iza prokuženog DPS-a i/ili dritanovsko-damjanovićeviskih uljepšavanja iz onomadašnjeg štetočinjanja najgore crnogorske Vlade (43e). Navedeni makro-kvartalni-signali imparcijalno potvrđuju da lideri državne administracije poražavajuće slabašno izvršavaju časne zadatke javnih pozicija odgovornosti.

 

Dopunski, subanalitika funkcionalno-programsko-organizacionog izvršenja budžeta ukazuje na nekonzistentnosti u izvršenju budžetskih pozicija Uprave za državnu imovinu, preko koje prolaze plaćanja za dječje odeljenje, onoga što glumi da je spajkijevsko-kmerićko-“papirološko opravdanje“ kako se  ne bi vidjelo da je Institut Igalo u mnogo gorem stanju nego što je Montenegro Airlines bio, kad je utuljen. Odlukama o korišćenju tekuće rezerve probijaju se budžetski odobrene pozicije, pa je neobično da se, nalazima-no*ica-budžetskih-inspektorki za sdt-pozorištanceta pred kamerama, direktoru uprave i direktoru državne kompanije ne šalju fantomke za hapšenja, koja su priređena direktorki ASK-a, za mnogo manje u navodnim nepravilnostima.

 

Nerad tekućeg tima izvršne vlasti se van svake sumnje takođe dokumentuje narednim pregledom iz Kataloga propisa, u vezi pravilnika kojim se uređuje utvrđivanje prava kad nastupi spriječenost da se radi (kolokvijalno: refundacije bolovanja):“Redizajnom sajta JU Službeni list Crne Gore ONEMOGUĆENO je preuzimanje elektronskog izdanja “Službenog lista Crne Gore”, “Službenog lista Crne Gore- opštinski propisi”, “Službenog lista Crne Gore- Međunarodni ugovori”, kao i Oglasnog dijela “Službenog lista Crne Gore”, potpisanih naprednim elektronskih potpisom, što je suprotno članu 4, 18, 19, 20, 21 i 49 Zakona o objavljivanju propisa i drugih akata (“Sl. list Crne Gore”, br. 005/08 od 23.01.2008. godine). Ovdje prikazan prečišćeni tekst propisa je informativnog karaktera, kreiran na osnovu teško čitljivih slika Službenog lista Crne Gore br. 38 od 15.04.2025. godine, prikazanih na sajtu Službenog lista 17.04.2025. godine.“

 

Ovakva vrsta “digitalizacije“ i ostala sajber-mju-Sv.banka-lagunanja su neumoljivi dokazi o štetočinstvima, koja su se desila u crnogorskoj ekonomiji od 42-do-44-og tima izvršne vlasti. Sve su učinili-čine da se ne ide naprijed, prema održivijem, u ekonomiji, u zajednici, u bilo kojog oblasti privređivanja i rada i života.

 

Ovaj poraz državne administracije dopunjen je navodnom potrošnjom za singapurske seminare, koje bi po spajkijevskoj-naredbi trebali da pohađaju crnogorski IT-vci. Crna Gora ima sjajnu IT školovanu družinu, koja treba da se uključi u državne infrastrukturne projekte a ne da se bjedastoćama istjeruje iz zemlje, a zbog svakojakih netransparentnih šema iz beogradsko-banjalučko-softveraških korupcija. Da crnogorska Vlada ima lidera koji je ozbiljni političar, posao bi mu bio da taj ljudski i strukovni nesumnjivi resurs stavi u f-ju razvoja i jačanja baza podataka u zemlji, a ne da ih šalje da gube vrijeme po “pasjim svadbama“ o trošku poreskih obveznika. Ili pak, da ta sredstva opredijeli crnogorskim IT-vcima da sami sebe doškoluju, ako procijene da je potrebno.

 

Navedeno, kako od podataka tako do nemoralnih i neetičkih činjenja državne administracije, po prvi put povijesno prikazuju da ni u svojim najmračnijim periodima komunisti nisu bili ovoliko suprotstavljeni razvoju zajednice, kao što se tekuće sprovodi od strane staljinista-maskiranih-ma*tijama, koji nemaju znanje da dobace do boljševika a još manje do zagriženih nacionalista, mada im je to petogodišnji nedosanjani san oko crnogorske ekonomije.

Neće moći/ biti, oporavljaćemo je i kad je slome/ zaustave…

 

Autorka: Mila Kasalica